Taaluitwisseling : HEC Liège & PXL Hasselt

Op donderdag 29 februari vond de eerste editie van een taaluitwisseling in het kader van de cursus Nederlands 2 plaats op HEC Luik. Er kwamen 36 studenten van HEC en 26 studenten van PXL Hasselt, met hun respectieve docenten, mevrouw Cutaia, mevrouw de Lamotte, mevrouw Nsita voor HEC Luik, en mevrouw Lieferant, mevrouw Nandeurzen, mevrouw Vissers voor PXL Hasselt, samen.

Het doel van deze dag was duidelijk: het bevorderen van taal- en culturele uitwisselingen tussen studenten van beide instellingen door het vormen van duo’s of trio’s voor de rest van het semester.

De dag begon met een “Speed Dating” activiteit waarbij studenten praatten over verschillende onderwerpen in hun moedertaal om het ijs te breken. Vervolgens leidden de studenten van HEC hun tegenhangers van PXL door de school rond om hen de vele hoeken van de gebouwen te laten zien en informatie geven over de organisatie van de school.

Na de lunch hebben de studenten andere gelegenheden gekregen om verder kennis te maken. De middag werd besteed aan een bezoek van Liège Airport, onder andere aan zones die normaal gesloten zijn voor het publiek.

Terug op HEC namen alle duo’s en trio’s de tijd om hun volgende ontmoetingen te plannen terwijl ze van een heerlijke Luikse wafel genoten. Ze moeten namelijk drie keer bijeenkomen voor de afsluitende dag van de uitwisseling die op 14 mei 2024 in Hasselt zal plaatsvinden.

Hartelijk dank aan alle studenten, docenten en partners die van deze dag een succes hebben gemaakt.

Le jeudi 29 février, la première édition d’un échange linguistique organisé dans le cadre du cours de Néerlandais 2 a eu lieu à HEC Liège rassemblant 36 étudiants de HEC et 26 étudiants de PXL Hasselt, accompagnés de leurs professeurs respectifs : Madame Cutaia, Madame de Lamotte, Madame Nsita pour HEC Liège, et Madame Lieferant, Madame Nandeurzen, Madame Vissers pour PXL Hasselt.

L’objectif de cette journée était clair : favoriser les échanges linguistiques et culturels entre les étudiants des deux institutions en formant des binômes ou trinômes pour le reste du semestre.

La journée a débuté par une activité de « Speed Dating » durant laquelle les étudiants ont pu échanger sur divers sujets dans leur langue maternelle, brisant ainsi la glace. Les étudiants de HEC ont ensuite guidé leurs homologues de PXL à travers leur école pour leur faire découvrir les multiples recoins des bâtiments de HEC mais aussi le fonctionnement de l’école.

Après le lunch, les discussions ont repris, alternant entre néerlandais et français pour un échange enrichissant. L’après-midi a été consacrée à une visite de Liège Airport, et notamment à la découverte de zones habituellement fermées au public.

De retour à HEC, tous les binômes et trinômes ont pris le temps d’organiser leurs prochaines rencontres tout en dégustant une bonne gaufre de Liège. Ils doivent en effet se réunir trois fois avant la journée de clôture de l’échange qui aura lieu à Hasselt le 14 mai 2024.

Merci à tous les étudiants, professeurs et partenaires qui ont fait de cette journée un succès.