Een bezoek van HEC-studenten aan de Universiteit van Gent

Op initiatief van Mevrouw Engelen, docente Nederlands, is een groep van 19 studenten van het derde Bachelor op donderdag 28 maart naar Gent getrokken. Ze waren begeleid door Mr Demey, assistent voor het Nederlands, en Mw Nachtergaele, oud-professor Nederlands op HEC.
Op het station van Gent-Sint-Pieters werden zij opgewacht door een groep van 25 studenten bedrijfskunde van de UGent en hun professor Frans, Mw De Craene.

Voor de voormiddag waren conversatietafels en een bezoek van het GUM, het Gents Universitair Museum, voorzien. Het GUM, dat recent opgericht werd, verzamelt de collecties van de verschillende faculteiten (met o.a. opgezette dieren en wassen beelden van menselijke organen) en nodigt de bezoeker via interactieve spelletjes, uit om zich vragen te stellen over de kennisvorming aan de universiteit. Op het middaguur konden de studenten proeven van de typische “neuzekes”, een Gentse lekkernij die ook “cuberdons” genoemd wordt. In de namiddag vond een rondleiding langs de highlights van de stad plaats (de Aula Academica  van de UGent, de Sint-Baafskathedraal, het Graffitistraatje, het Gravensteen, etc).

Kortom, een rijk gevulde dag die de studenten en hun begeleiders op taalkundig en cultureel vlak veel bijgebracht heeft. Ook hebben ze kunnen beseffen dat de ULiège en de UGent, beide gesticht in 1817 door Willem I van Oranje, veel gelijkenissen vertonen.

Une visite des étudiants de Néerlandais 3 à l’Université de Gand

A l’initiative de Mme Engelen, chargée d’enseignement pour le néerlandais, un groupe de 19 étudiants du 3ème Bachelier s’est rendu le jeudi 28 mars à Gand. Ils étaient accompagnés par Mr Demey, assistant pour le néerlandais, et Mme Nachtergaele, ex-professeur de néerlandais à HEC.
25 étudiants en gestion de l’Université de Gand et leur professeur de français, Mme De Craene, les attendaient à la gare de Gand-Saint-Pierre.

Au programme de la matinée figuraient des tables de conversation et une visite du GUM, het Gents Universitair Museum. Cet espace créé récemment rassemble les collections des différentes facultés (notamment des animaux empaillés, des organes humains en cire, etc.) et invite par des jeux interactifs à s’interroger sur l’acquisition du savoir universitaire. A l’heure de midi, les étudiants ont pu déguster des « neuzekes » , une friandise typique de Gand que l’on appelle aussi « cuberdons ». L’après-midi était consacrée à une visite guidée de la ville. Les étudiants ont ainsi pu admirer l’Aula Academica de l’UGent, la cathédrale Saint-Bavon, l’étroite rue des Graffitis et le château des comtes de Flandre.
Ce fut une journée bien remplie, riche en échanges linguistiques et culturels et nourrie des nombreuses similitudes entre les Universités de Gand et de Liège, toutes deux fondées en 1817 par Guillaume 1er d’Orange.